Actueel

PALI Group investeert in LNG-truck

PALI Group heeft onlangs een nieuwe Volvo FH LNG-truck in gebruik genomen. Deze duurzame truck wordt ingezet voor koeltransport. Het resultaat: 20% minder CO2-uitstoot met dezelfde (rij)prestaties.

Verkleinen van de ecologische voetafdruk
Er zijn tal van goede redenen voor transportbedrijven om over te schakelen op LNG, maar uiteindelijk staat er één reden centraal: de planeet. De Volvo FH LNG zorgt direct voor een 20% kleinere CO2-voetafdruk en de mogelijkheid om te rijden op bio-LNG betekent een mogelijke reductie van 100%. Verder zijn LNG-motoren aanzienlijk stiller en leveren ze dezelfde prestaties als hun tegenhanger op diesel.

Raoul Maas, Divisiemanager Transport bij PALI Group: “Samen met BAS Truck Center hebben we gekeken naar milieuvoordelen en hebben we een businesscase uitgewerkt om de economische haalbaarheid te beoordelen. Op beide vlakken zagen we voldoende voordelen. Daarom hebben we geïnvesteerd in een Volvo FH LNG-truck die uit voorraad leverbaar was, met als doel om snel operationeel te zijn en nog zo lang mogelijk gebruik te kunnen maken van de economische voordelen met betrekking tot MAUT en accijns.”

LNG gestimuleerd door overheid
Eind 2019 is de stimuleringsregeling voor LNG en Bio-LNG door het Ministerie van Financiën definitief vastgesteld. Direct aan de pomp wordt in 2020 en 2021 een korting per kilogram LNG verrekend. Met deze regeling kan de transportsector direct een bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelen en wordt tevens een belangrijke stap gezet in de richting van Bio-LNG.
 
Dat PALI Group met deze truck veel van en naar Duitsland rijdt, heeft als bijkomend financieel voordeel dat er tot eind 2020 geen MAUT betaald hoeft te worden. Met deze regelingen kan de extra investering die voor een LNG truck nodig is, op termijn grotendeels terugverdiend worden.
 
Raoul Maas: “Op de dag van aflevering hebben beide chauffeurs een korte cursus gevolgd bij het LNG station Truckstop 8. Het tanken is totaal anders dan diesel tanken. Het kost wat meer voorbereiding en je bent verplicht om enkele persoonlijke beschermingsmiddelen te dragen, maar na enkele tankbeurten waren de chauffeurs eraan gewend en ging het vanzelf. De chauffeurs zijn dik tevreden over de truck, wat trekkracht en motorgevoel betreft merken ze totaal geen verschil met een normale dieseltruck.”

Bron: www.bastruckcenter.com