Actueel

Duurzaam kalfsvlees met pure smaak

Natuurlijk en duurzaam geproduceerd kalfsvlees met een pure smaak. Dat is het jong rosé kalfsvlees van Vitel-oké. Dit kwaliteitsconcept is ontwikkeld door Vitelco in ’s-Hertogenbosch. “Het staat garant voor bijzonder vlees met een goed verhaal. De slager kan zich onderscheiden met dit jong rosé kalfsvlees”, vertelt John Poel.

Wie rondkijkt bij slagers, ziet dat kalfsvlees nog maar mondjesmaat in de toonbank ligt. Een gemiste kans, vinden Jos Cuppers (accountmanager Nederland) en John Poel (commercieel directeur) van Vitelco in ’s-Hertogenbosch. “Slagers zijn de evangelisten van het vlees. Ze zouden meer hun kennis over speciale vleessoorten zoals kalfsvlees moeten delen”, vindt John.

Bij Vitelco verwerken ze wekelijks zo’n 7000 kalveren. Per dag kunnen de werknemers maximaal 120.000 kilogram uitbenen. Daarbij gaat het vooral om blank en jong rosé kalfsvlees. Dit is afkomstig van kalveren die maximaal acht maanden oud zijn. Het assortiment van de kalfsvleesspecialist bestaat verder uit een gevarieerd aanbod van vlees met en zonder been.

Doordat we de hele keten in handen hebben, kunnen we de kwaliteit garanderen. Dat is onze toegevoegde waarde

John Poel, commercieel directeur VItelco

Van het houden van de kalveren tot het transport, het slachten, het verwerken en de verkoop: alles gebeurt in eigen huis. De gehele keten is transparant en alles is traceerbaar. Tijdens het productieproces wordt alles nauwkeurig gemonitord en vastgelegd. Elk eindproduct krijgt een label met daarop het herkomstland van het dier, de productiedatum en de houdbaarheidsdatum. Twee classificateurs keuren het vlees dagelijks op vorm, vetbedekking, kleur, gewicht.

Vitelco is onderdeel van het familiebedrijf PALI Group dat dit jaar op de kop af 60 jaar bestaat. PALI Group is opgericht door veehandelaren Tiny Paridaans en Bert Liebregts. De naam PALI verwijst naar de eerste twee letters uit hun achternamen. Inmiddels staat de tweede generatie van de familie Paridaans aan het roer.

Lange termijnvisie
Wat als veehandelsbedrijf voor kalveren begon, is anno 2019 uitgegroeid tot een moderne, internationale vleesproducent voor kalf, varken en geit. “We staan bekend als een betrouwbaar merk én vanwege onze lange termijnvisie: we blijven voortdurend investeren”, aldus John.

Zo is in 2010 het kwaliteitsconcept Vitel-oké ontwikkeld. Daarmee speelt Vitelco in op de vraag naar transparantie in de keten en meer oog voor dierenwelzijn. Vitel-oké is vergelijkbaar met het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming maar gaat een paar stappen verder.“We stellen nog hogere eisen aan de productie.” De kalveren krijgen kwalitatief hoogwaardig en gevarieerd voer. Ze leven in een natuurlijke en sociale omgeving in groepen met veel daglicht en veel bewegingsruimte. De reistijd naar het slachthuis is beperkt tot een minimum.

Wat Vitel-oké extra aantrekkelijk maakt voor slagers en grossiers is dat ze geen certificaat nodig hebben om het te mogen verkopen. Verder is Vitel-oké internationaal inzetbaar in tegenstelling tot het Nederlandse Beter Levenkeurmerk.

Delicate smaak
Vitel-oké staat voor jong rosé kalfsvlees dat heel zacht van smaak is. Haar kleur krijgt dit kalfsvlees dankzij speciaal ruwvoer. Hierdoor gaat eveneens het ijzergehalte in dit vlees omhoog. Momenteel kiezen veel afnemers in de horeca voor dit kalfsvleesproduct vanwege de delicate smaak en de maatschappelijk verantwoorde productiewijze.

Veel consumenten kennen kalfsvlees vooral dankzij restaurantbezoek. Delen als de kalfslende, de kalfsmuis (voor vitello tonnato) en de zwezerik zijn in trek. Om klanten te prikkelen om thuis aan de slag te gaan met dit vlees, is een rol voor de slager weggelegd, denken John en Jos. Kalfsvlees heeft veel voordelen: het is mals, minder vet, licht verteerbaar, zacht van smaak, heeft veel voedingswaarde en is bovendien gemakkelijk te bereiden.

Vitel-oké biedt volop kansen voor de slagersbranche. “Het is een goed en duurzaam onderbouwd verhaal. Slagers kunnen dat heel goed aan hun klanten vertellen.”

Bron: Vlees+